Suplementy i sprzęt

Jak działa BCAA?

BCAA to aminokwasy rozgałęzione, które są niezbędne do kształtowania wyrzeźbionej sylwetki. Można je dostarczać z pożywieniem lub w formie suplementu. Popularne BCAA to tak naprawdę mieszanka trzech aminokwasów:

  • waliny
  • izoleucyny
  • leucyny.

Ich działanie zostało potwierdzone przez liczne badania. Nie należy więc mieć żadnych obaw, że będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Mogą je stosować zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Jakie jest dokładne działanie aminokwasów BCAA?

  • Zwiększają syntezę białek, czyli bezpośrednio wpływają na kształtowanie mięśni. Mówiąc bardziej fachowo, aminokwasy te przyspieszają anabolizm i hamują katabolizm.
  • Zmniejszają odczucie zmęczenia. Stosowane bezpośrednio przed treningiem dodadzą organizmowi “powera”, co umożliwi dłuższy i intensywniejszy wysiłek fizyczny.
  • Przyspieszają regenerację mieśni. Dzięki pozytywnemu wpływowi na włókna mięśniowe aminokwasy rozgałęzione stymulują ich procesy regeneracyjne. Koniec z uporczywymi zakwasami i obniżonej motywacji na kolejny trening.
  • Zwiększają utratę tłuszczów. O tak! BCAA przyspiesza procesy energetyczne organizmu, dzięki czemu tłuszcz nie jest magazynowany. Szczególnie spodoba się to osobom na diecie odchudzającej.

Dawkowanie BCAA zależy od stopnia intensywności treningów oraz masy ciała. Przyjmuje się jednak, że optymalna dzienna dawka to od 0,5 do 1 grama na każde 10 kilogramów wagi. Można ją podzielić na dwie i zażywać przed i po treningu lub od razu przyjąć pełną dawkę.