Zdrowe nawyki żywieniowe

SuperFoods

SuperFoods to nic innego jak żywność naturalna i nieprzetworzona, która zawiera ogromne ilości wartości odżywczych, takich jak minerały, przeciwutleniacze, enzymy, kwasy tłuszczowe omega-3, aminokwasy i witaminy. Stosowanie takich produktów jest zbawienne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Większość z nich wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne. Mówi się nawet, że zapobiegają cukrzycy i niektórym nowotworom. Jakie są najbardziej popularne produkty z listy SuperFoods i czy rzeczywiście są tak wspaniałe dla naszego organizmu?

Najczęściej polecane Super Produkty

  • Jagody acai – w Polsce dostępne głównie w wersji suszonej, ale w marketach z żywnością ekologiczną można dostać i te świeże. Wykazują silne działanie oczyszczające organizm, a także pozytywnie wpływają na wzrok, odporność i koncentrację. Nie mówiąc już o spowalnianiu procesów starzenia.
  • Jarmuż – podobno ma właściwości przeciwnowotworowe. Jest bogaty w przyswajalne żelazo, wapń i witaminy. A do tego bardzo pożywny. Dzięki zawartości silnych przeciwutleniaczy hamuje procesy starzenia.
  • Spirulina, czyli gatunek alg. Wzbogaca dietę w łatwoprzyswajalne białko oraz wiele witamin i minerałów, a do tego działa pozytywnie na naszą krew, polepszając jej skład. Spirulina wspomaga również oczyszczanie organizmu, pamięć i koncentrację, a także działa wzmacniająco i regenerująco na organizm.
  • Nasiona chia (szałwia hiszpańska) – pozytywnie wpływa na działanie całego organizmu. Można je wsypać do mleka i poczekać aż spęcznieją. Taka żelowata konsystencja pozytywnie wpływa na układ trawienny. Nasiona świetnie się również sprawdzą dodane do jogurtu, deserów czy owsianki. Są bogate w kwas alfa-linolenowy, żelazo, wapń i magnez.
  • Komosa ryżowa (quinoa) – bogate źródło witamin, tłuszczów, przyswajalnego białka i polifenoli.

Czy każdy może spożywać Super Produkty?

Mówi się, że Super Foods są bezpieczne dla każdego organizmu. To poniekąd prawda. Dzięki silnym właściwościom antyalergicznym może je stosować praktycznie każdy. Wszystko oczywiście w rozsądnych ilościach. Nawet najkorzystniejsza dla zdrowia wartość odżywcza będzie miała skutek odwrotny do zamierzonego, gdy przyswoimy ją w zbyt dużej ilości. I tak na przykład zbyt duża dawka nasion chia będzie powodować zaparcia i niestrawność, a zjedzenie całej tabliczki gorzkiej czekolady (80-90% zawartości kakao) przyspieszy bicie serca i będzie mieć działanie podobne do kilku mocnych kaw. Warto więc pamiętać o umiarze.

Krytyka

Obecnie Super Żywność ma coraz więcej przeciwników. Krytycy nazywają te produkty Super Ściemą, argumentując, że to tylko chwyt marketingowy, na który daje się nabrać społeczeństwo. W Unii Europejskiej termin “SuperFoods” jest zabroniony i producenci nie mogą wykorzystywać go na etykietach swoich produktów. Co innego w internecie, gdzie znajdziemy mnóstwo artykułów na ten temat. Reklama więc okazuje się zbędna. Wielu przeciwników twierdzi, że w zwykłym jabłku jest więcej witamin i błonnika niż w niejednym Super Produkcie, a informacja ta została potwierdzona przez niejednego dietetyka czy technologa żywności. Stosować je zatem czy nie? Zdrowa i zbilansowana dieta to podstawa, ale wprowadzenie do niej kilku Super Produktów nikomu nie zaszkodzi. Za 10 lat trendy żywieniowe i tak się zmienią, więc nie dajmy się zwariować.